Ułatwienia dostępu

uczniowie II LO Krasnystaw

PROGRAM Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego "Iluzjon"  działającego przy II LO im. C. Norwida w Krasnymstawie i Krasnostawskim Domu Kultury do realizacji od roku 2000

Ogólne założenia programu

Od 1.09.1999r. w II LO im. C. Norwida w Krasnymstawie wdrażany jest program autorski nauczania języka polskiego w klasach o profilu humanistycznym z elementami edukacji filmowej i plastycznej. Istotą realizacji tego programu jest łączne czytanie klasycznych i współczesnych lektur uzupełnione o oglądanie i interpretację dzieł sztuki filmowej. 

Wprowadzenie do programu przedmiotu „język polski” elementów edukacji filmowej wynika z doświadczenia kulturowego współczesności zdominowanej audiowizualizacją form międzyludzkiej komunikacji. Określenie „edukacja filmowa” kieruje uwagę w stronę dydaktyczno – wychowawczych działań i poszerza ich zakres. Taka edukacja to istotny element przygotowania do uczestnictwa w kulturze, rozumianego jako uczestnictwo świadome i selektywne.

Przeobrażenia współczesnej kultury wynikające z faktu upowszechniania środków masowego przekazu stworzyły nowe warunki komunikacji, nową społeczną przestrzeń jej funkcjonowania oraz ukształtowały nowego odbiorcę. Natomiast model humanistycznego kształcenia w szkole tkwi w głównej mierze w tradycji kultury literackiej, której w tym ujęciu, jedynym medium jest książka.

Teoretycznie każdy tekst literacki może stać się przedmiotem filmowej czy literackiej adaptacji. Powieść funkcjonuje obok filmu czy serialu telewizyjnego, dlatego w proponowanym programie edukacja filmowa jest częścią procesu przygotowania ucznia do odbioru kultury w ogóle. Stara się ona pogodzić dwa cele: kształcenie stricte filmowe i kształcenie umiejętności widzenia i rozumienia sztuki kina w kontekście innych zjawisk kultury, głównie literackiej.

W związku z wprowadzeniem do programu klasy humanistycznej elementów edukacji filmowej, zaplanowano założenie Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego. Dyskusyjny Klub Filmowy jest zrzeszeniem miłośników sztuki filmowej, którzy nie tylko pragną pogłębić swe wiadomości w tej dziedzinie, ale zamierzają brać czynny udział w popularyzowaniu wartościowych zjawisk artystycznych. Z jednej strony DKF jest szkołą patrzenia na film, sprzyjającą wyrobieniu właściwych kryteriów oceny dzieła sztuki, z drugiej – szkołą kształcenia i rozwijania zaangażowanych postaw.

Cele ogólne MDKF 

  • Przybliżanie tradycji ruchu DKF i popularyzowanie idei DKF wśród młodzieży.
  • Szerzenie kultury filmowej i pogłębianie wiedzy z zakresu sztuki filmowej. 
  • Wyrabianie właściwych kryteriów oceny dzieła sztuki. 
  • Rozbudzanie aktywności twórczej.
  • Kształcenie i rozwijanie zaangażowanych postaw poprzez tworzenie przyjaznego środowiska szkolnego.
  • Zainteresowanie młodzieży środowiskiem lokalnym poprzez edukację filmową.
  • Integrowanie młodzieży poprzez czynny udział w popularyzowaniu wartościowych zjawisk artystycznych.
  • Procedury osiągania celów i zasady realizacji programu 

Koncepcja programu zakłada wielość metod i form pracy możliwych do zastosowania w ramach zajęć MDKF-u. 

Sytuację dydaktyczną tworzy kontakt z tekstem kultury – filmem , który w pierwszej kolejności wywołuje przeżycie estetyczne i budzi spontaniczną refleksję ucznia oraz stymuluje do postawienia hipotezy interpretacyjnej. 

Program wymaga stosowania metod aktywizujących, takich jak :

  • dyskusja,
  • warsztaty umożliwiające ćwiczenia w analizowaniu i interpretacji obrazu filmowego,
  • „burza mózgów”,
  • ćwiczenia redakcyjne ( pisanie artykułów, recenzji, scenariuszy, wywiadów ).

Obok tego pojawiają się też metody podające (wykład, prelekcja, pogadanka), które mają kształcić umiejętność aktywnego słuchania, selekcjonowania informacji i notowania ich.

W ramach MDKF-u część zajęć ma charakter teoretyczny ( np. omówienie podstawowych pojęć z zakresu teorii i historii filmu ). Większość godzin jest poświęcona oglądaniu filmów na zamkniętych seansach w Krasnostawskim Domu Kultury. 

Zamierzone cele MDKF „Iluzjon” realizuje poprzez systematyczne organizowanie:

  • projekcji utworów o wysokich walorach artystycznych, poprzedzonych prelekcją i zakończonych dyskusją;
  • spotkań z teoretykami, krytykami, twórcami filmowymi, ludźmi sztuki, nauki;
  • imprez otwartych popularyzujących wartościowe zjawiska i treści filmowe. 

Realizacji celów służy także nawiązanie ścisłej współpracy z Polską Federacją

Dyskusyjnych Klubów Filmowych i firmami dystrybucyjnymi. 

Proponowany program wprowadza prezentację obrazów filmowych już w klasie I, zakłada także omówienie tworzywa dzieła filmowego i głównych środków wyrazu filmowego. Film traktowany jest i jako kontekst interpretacyjny dla kształcenia literackiego i jako dzieło autonomiczne. 

W ramach edukacji filmowej zaplanowano realizację następujących haseł: 

  1. filmowe adaptacje dzieł literackich jako przykład interpretacji pierwowzoru;
  2. filmowe wizje epok historycznych;
  3. film jako zwierciadło współczesności;
  4. z problemów genologii filmowej;
  5. związki filmu z prądami artystycznymi sztuki europejskiej.

Jak widać sposób omówienia obrazów filmowych będzie realizowany na różnych poziomach ( morfologia filmu, styl, interpretacja symboli, wartościowanie postaw). Ma to prowadzić do głównego celu edukacji, jakim jest przeżycie rozumiejące. 

Struktura programu 

  • Poziom wiedzy wyznaczony jest przez realizacje zaplanowanego materiału filmowego. 
  • Poziom umiejętności zawiera przede wszystkim kształcenie umiejętności odbioru tekstów kulturowych ( film, audycja TV, reklama). 
  • Poziom kształcenia osobowości ucznia uwzględnia takie dyspozycje osobowościowe jak: wrażliwość moralna, empatia, wyobraźnia, intelekt. 

Dobór i układ materiału filmowego

W związku z realizacją wyżej wymienionych celów zaplanowano obejrzenie następujących filmów: 

Klasa I, semestr I

„Stowarzyszenie umarłych poetów” P. Weira – omówienie filmu w następujących płaszczyznach: 

  1. tworzywo (obraz, dźwięk, muzyka, słowo); 
  2. elementarne części filmu ( kadry, ujęcia, plany, ruchy kamery, ustawienie kamery ) 

Filmy o epoce: 

  • „Ateny – czasy świetności” – film dokumentalny
  • „Król Edyp” lub „Medea” P. P. Pasoliniego 
  • „Elektra” M. Cacoyannisa 
  • Dialog z tradycją :
  • „Antygona w Nowym Jorku” J. Głowackiego – spektakl tv w reż. K. Kutza
  • Lekcje z teorii filmu: główne środki wyrazu artystycznego w sztuce filmowej.

Zagadnienia: 

  1. charakterystyka postaci ; 
  2. konstrukcja bohatera filmowego; 

Projekcje filmów:

  1. „Imperium słońca” S. Spielberga
  2. 2 wybrane filmy z „Dekalogu” K.Kieślowskiego 
  3. „300 mil do nieba” M. Dejczera albo „Czas Apokalipsy” F. F. Coppoli 

Dialog z tradycją w filmie: 

  • „Piłat i inni” film w reż. A. Wajdy
  • Przegląd Filmowy „Sacrum w Filmie”
  • Filmowe wizje średniowiecza: 
  • „Siódma pieczęć” I. Bergmana
  • Wzorce świętości:
  • „Imię róży” U. Eco – film w reż. J.J. Annauda
  • „Pieśń słoneczna” („Brat słońce, siostra księżyc”) – film w reż. F. Zeffirellego

Filmy nawiązujące problematyką do epoki: 

  • „Misja” R. Joffe’a 
  • „Andriej Rublow” A. Tarkowskiego 

W ramach omówień: czytanie i analizowanie recenzji filmowych z „Kina”, „Filmu”, „ Filmu na Świecie”, „Tygodnika Powszechnego” i innych czasopism. 

Klasa I, semestr II 

Ekranizacje dzieł Szekspira: 

  • „Hamlet” L. Oliviera, F. Zeffirellego lub K. Branagha
  • „Romeo i Julia” F. Zeffirellego i wersja współczesna 
  • „Tron we krwi” A. Kurosawy albo „Tragedia Makbeta” R. Polańskiego
  • „Sen nocy letniej” M. Hoffmana 

Filmowe wizje baroku : 

  • „Pan Wołodyjowski”, „Potop” lub „Ogniem i mieczem” J. Hoffmana 
  • Kreacje przeszłości – prawda o epoce i człowieku - „Amadeusz” M. Formana 
  • Przegląd Filmowy „Sacrum w Filmie” 

W ramach omówień – ćwiczenia elementów recenzji filmu. 

Zorganizowanie i przeprowadzenie Konkursu Filmowego

Klasa II, semestr I

  • W kręgu prawd romantycznych - „Nosferatu wampir” W. Herzoga
  • Śladami romantycznych inspiracji - „Lawa ...” T. Konwickiego, 
  • czyli filmowe „Dziady”
  • „Pan Tadeusz” w reż. A. Wajdy – epopeja narodowa na ekranie.

Klasa II, semestr II

  • „Inny Wokulski...” – „Lalka” w reż. W. Hasa 
  • „Nad Niemnem” w reż. Z. Kuźmińskiego
  • „Chłopi” w reż. J. Rybkowskiego 
  • „Zbrodnia i kara” – film dokumentalny
  • „Łagodna” – film animowany w reż. P. Dumały 
  • „Wesele” w reż. A.Wajdy

Ćwiczenia redakcyjne : artykuły, recenzje, eseje, scenariusze

Przegląd Filmowy „Sacrum w Filmie” 

Zorganizowanie i przeprowadzenie Konkursu Filmowego 

Klasa III, semestr I

  • „Przedwiośnie” w reż. F. Bajona – o poszukiwaniu swojego miejsca w świecie
  • „Ferdydurke” w reż. J. Skolimowskiego – adaptacje niemożliwe 

Cykl filmowy „Oblicza wojny”: 

  • „Lista Schindlera” w reż. S. Spielberga
  • „Król Olch” w reż. V. Schlondorffa
  • „Mefisto” w reż. I. Szabo

Klasa III, semestr II 

Obszary nieprzekładalności –„Dolina Issy” Cz. Miłosza – film w reż. T. Konwickiego 

Świat, którego nie można sfilmować w kolorze – „Matka Królów” J. Zaorskiego.

Przegląd Filmowy „Sacrum w Filmie”

Przegląd „Filmy Społecznego Niepokoju” 

  • „ Człowiek z żelaza” w reż. Andrzeaj Wajdy
  • „ Człowiek z marmuru” w reż. Andrzeja Wajdy
  • „ Przesłuchanie” w reż. R. Bugajskiego
  • „ Miś” w reż. S. Barei 

Film surrealistyczny – „Dyskretny urok burżuazji” L. Bunuela 

Mistrzowie kina – K. Zanussi

„Iluminacja” w reż. K. Zanussiego

Zajęcia z psychologii reklamy. 

Zorganizowanie i przeprowadzenie Konkursu Filmowego

Przewidywane osiągnięcia uczniów 

Działania zaplanowane w ramach MDKF-u pozwolą na przygotowanie ucznia do odbioru trudnych dzieł sztuki współczesnej, dlatego w procesie dydaktycznym tak ważna jest edukacja filmowa. We współczesnej rzeczywistości wielomedialnej edukacja filmowa przygotuje ucznia do świadomego odbioru i wyboru informacji, którymi atakowany jest obecnie odbiorca sztuki i środków masowego przekazu. Pojawiające się w procesie uczenia kategorie: „prawda i fikcja”, „realizm”, „przezroczystość” filmu mogą ukazywać pozorność pewnych wartości filmu. Psychologiczny proces identyfikowania się ze zdarzeniami i bohaterami filmu to z jednej strony ogromne wartości filmowego przeżycia, z drugiej zaś pułapki, w których kryje się niebezpieczeństwo poddania się złudzie i manipulacji odbiorczymi nastawieniami. Jego efektem może się stać ubezwłasnowolnienie odbiorcy i słabość wobec agresji przekazu i jego nadawcy, dlatego tak ważne jest kształcenie odbiorcy przekazu filmowego. Takie zadania spełnia MDKF „Iluzjon”, kształtując świadomego odbiorcę sztuki współczesnej, w tym filmowej. 

Przewidywane osiągnięcia w zakresie edukacji filmowej 

Uczeń potrafi:

  • Analizować i interpretować wybrane obrazy filmowe.
  • Wskazać obecność tradycji literackiej we współczesnej kulturze masowej.
  • Przedstawić przykłady reportażu telewizyjnego jako przejaw zapotrzebowania na prawdę faktów.
  • Wyjaśnić pojęcia: „kultura wysoka”, „kultura niska”, „obieg kultury”, „kultura masowa”, „kultura elitarna”, „arcydzieło”, „kicz”, odnosząc je do konkretnych obrazów filmowych.
  • Na wybranych przykładach wskazać związki literatury i filmu .
  • Oceniać i wartościować poznane filmy, odwołując się do podstawowych kategorii etycznych i estetycznych.
  • Wskazać główne kierunki poszukiwań w filmie XX w.
  • Na przykładach wybitnych dzieł omówić osiągnięcia sztuki filmowej. 

W związku z rolą, jaką odgrywa edukacja filmowa w procesie nauczania i wychowania, planowane jest rozszerzenie działalności MDKF-u, zakładanego z myślą o klasie humanistycznej z elementami edukacji filmowej i plastycznej, bo przecież popularyzowanie idei DKF i kultury filmowej w pełniejszym zakresie potrzebne jest nie tylko uczniom klas humanistycznych.

Opracowanie: Ewa Magdziarz - Opiekun MDKF „Iluzjon”

Zatwierdzenie: Edward Kawęcki - Dyrektor II LO