Ułatwienia dostępu

uczniowie II LO Krasnystaw
9. Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej

Pierwszy etap 9. Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej we wszystkich szkołach w Polsce odbył się 12 listopada 2024 r. Olimpiada jest organizowana przez Filmotekę Narodową - Instytut Audiowizualny. Temat przewodni 9. edycji to „Współczesne przeobrażenia audiowizualności”.

Wykład otwarcia wygłosił autor opracowań materiałów Filmoteki Szkolnej, wybitny filmoznawca, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, dr hab. Piotr Sitarski. W zmaganiach w II LO w Krasnymstawie wzięło udział 11 uczniów: Małgorzata Adamska, Emilia Barlakowska, Maria Korkosz, Kornelia Kisiel, Amelia Padzińska i Kamil Cegłowski (IV A), Maja Gębal (IV B), Natalia Banak, Karolina Wójtowicz, Paweł Kapuśniak i Kacper Dobrzyński (III A). Uczniowie przygotowywali się do Olimpiady na zajęciach MDKF „Iluzjon”, edukacji filmowej oraz on-line, korzystając z materiałów udostępnionych przez organizatorów. Skład Komisji Szkolnej to: p. Ewa Magdziarz (przewodnicząca), p. Ewa Żelazko i p. Andrzej Ziarko. W organizację I etapu włączyła się także p. Dorota Mąka.

Etap szkolny polegał na wykonaniu przez uczestników testu na platformie internetowej, składającego się z 2 części. Uczniowie mieli 50 minut na rozwiązanie całego testu: 30 minut na 40 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru i 20 minut na 20 pytań zamkniętych o zwiększonym poziomie trudności. Główne obszary tematyczne to m. in.: przekształcenia filmu pod wpływem zmian technicznych (przejście od rejestracji analogowej do obrazu cyfrowego), przekształcenia telewizji pod wpływem zmian technicznych, wpływ przemian na rodzaje i gatunki filmowe i telewizyjne (film dokumentalny, animacja filmowa, seriale telewizyjne i strumieniowane), wpływ przemian na styl przekazów audiowizualnych i ich percepcję, internet i dziennikarstwo: nowe formy dziennikarskie.

Wybrane zagadnienia związane z I etapem dotyczące ontologii tradycyjnego obrazu filmowego to np.: pochodzenie filmu od fotografii, tendencje realistyczne i kreacyjne filmu, rejestracyjne i odkrywcze funkcje filmu, ewolucja języka filmu i montażu, wprowadzenie dźwięku i jego wpływ na estetykę kina, plastyka obrazu i techniki montażu w narracji filmowej, wpływ technicznych osiągnięć na styl filmowy oraz rola reżysera i operatora w tworzeniu filmu. W Informatorze w „Słowie od Organizatorów” można przeczytać: „Przygotowane przez nas zagadnienia powiązaliśmy z zapisami podstawy programowej różnych przedmiotów, wpisując temat Olimpiady w wymagania dydaktyczne szkół ponadpodstawowych i starszych klas szkół podstawowych. Równocześnie przyświecała nam myśl, że każda Olimpiada, w tym międzyprzedmiotowa, wychodzi poza zakres wiedzy szkolnej i poszerza treści oraz umiejętności uczennic i uczniów nabyte podczas edukacji formalnej”.

Ewa Magdziarz - opiekun MDKF „Iluzjon”