Ułatwienia dostępu

II LO w Krasnystawie
DigiDetox

Kolejny projekt w ramach programu Erasmus+ oraz współpracy ze Stowarzyszeniem HEureka Generator, w którym wzięła udział uczennica II LO im. C. K. Norwida za nami.

W dniach 5–12 maja 2025 roku w małej miejscowości Malino w Chorwacji odbyła się międzynarodowa wymiana młodzieży. W wydarzeniu wzięli udział uczestnicy z Chorwacji, Polski, Ukrainy oraz Węgier, którzy wspólnie spędzili tydzień pełen inspirujących zajęć, nowych przyjaźni i refleksji nad współczesnym stylem życia.

Tematem przewodnim projektu był "detoks od telefonu" – świadome odłączenie się od urządzeń mobilnych, by odzyskać równowagę, zadbać o relacje międzyludzkie i nauczyć się funkcjonować bardziej uważnie w codzienności. Uczestnicy brali udział w warsztatach, zajęciach integracyjnych, aktywnościach na świeżym powietrzu i spotkaniach, które sprzyjały otwartości i samorozwojowi. Uczyli się, jak technologia wpływa na naszą koncentrację, zdrowie psychiczne i relacje. Wspólnie zastanawiali się, jak mądrze korzystać z telefonu, nie tracąc z oczu tego, co najważniejsze. Były także momenty wzruszeń i rozmów.

Na zakończenie wymiany każdy uczestnik otrzymał ważny certyfikat Youthpass potwierdzający udział w projekcie, a także – co ważniejsze – wiele wspomnień, które na długo pozostaną w ich sercach.

Ta wymiana była dowodem na to, że prawdziwe relacje zaczynają się tam, gdzie kończy się ekran telefonu – a wspólne przeżycia i otwartość budują relacje między różnymi kulturami.

Ada:

PL: Kiedy jechałam na wymianę młodzieżową wiedziałam, że tematem będzie "detoks od telefonu", ale szczerze mówiąc – nie byłam pewna, czy dam radę. Telefon towarzyszy mi na co dzień właściwie cały czas: budzik, wiadomości, media społecznościowe, muzyka... To trochę tak, jakby odłączyć się od świata. A jednak – po kilku dniach zrozumiałam, że wcale nie chodzi o odłączenie się, ale o prawdziwe życie – z ludźmi, z naturą i ze sobą samą.

Pierwsze dwa dni były trudne. Sięgałam po telefon, nawet gdy wiedziałam, że go nie mam. Brakowało mi ciągłego dostępu do wiadomości, zdjęć, kontaktu. Ale później coś się zmieniło. Zamiast sprawdzać ekran, zaczęłam rozmawiać z ludźmi. Słuchałam ich historii, poznawałam inne kultury – z Polski, Chorwacji, Ukrainy i Węgier.

Codzienne warsztaty pomogły mi zrozumieć, jak bardzo telefon wpływa na moje samopoczucie, skupienie i emocje. Nauczyłam się technik wyciszania, uważności, a także tego, że cisza nie musi być niezręczna – może być dobra. Nabrałam dystansu do tego, co wcześniej wydawało się „pilne" i nie do przeoczenia.

Najbardziej zapadły mi w pamięć wieczory kulturowe – wspólne tańce, rozmowy przy ognisku, śmiech, który był szczery i głośny, bo nikt nie był zajęty telefonem.

EN: When I was heading to the youth exchange, I knew the topic would be a "phone detox," but to be honest – I wasn't sure I could handle it. My phone is with me practically all the time: as an alarm clock, for messages, social media, music... Giving it up felt like disconnecting from the world. But after a few days, I realized it wasn't about disconnecting at all – it was about truly living. With people, with nature, and with myself.

The first two days were hard. I kept reaching for my phone, even though I knew I didn't have it. I missed the constant stream of messages, photos, and connection. But then something changed. Instead of checking the screen, I started talking to people. I listened to their stories and got to know different cultures – from Poland, Croatia, Ukraine, and Hungary.

The daily workshops helped me understand how much my phone affects my mood, focus, and emotions. I learned techniques for calming down, being present, and found out that silence doesn't have to be awkward – it can actually be good. I gained some distance from what used to feel so "urgent" and impossible to ignore.

What stayed with me the most were the cultural evenings – dancing together, talking by the fire, and laughing loudly and genuinely, because no one was distracted by a phone.

II LO Norwid
Tu zaczyna się Twoja przyszłość!

Dysponujemy:
  • nowoczesnymi pracowniami wyposażonymi w projektory oraz tablice interaktywne
  • pracownią komputerową wyposażoną w laptopy z dostępem do szerokopasmowego Internetu
  • telewizorem z możliwością odtwarzania muzyki na korytarzach, według wyboru uczniów
perspektywy 2022 braz