Na wstępie pracy nad projektem, podjęto próbę ustalenia różnych sytuacji, w których czytanie jest niezbędne: skąd czerpiemy wiedzę o otaczającym nas świecie, o tym, co wymyślono, powiedziano, zbudowano, o przeszłości? Czego byśmy w sobie nie mogli rozwijać bez czytania? Do czego potrzebna jest wyobraźnia oraz umiejętność czytania i pisania? Czy bez tych sprawności mogłyby powstać gry komputerowe, filmy, czy wiedzielibyśmy, w jaki sposób obsługiwać różne sprzęty itp.? Jak wyglądałby świat bez książek?
Uczniowie zapoznali się także z publikacjami na temat ćwiczenia szybkości czytania, które znajdują się w naszej szkolnej bibliotece: Superczytanie Zbigniewa W. Brześkiewicza, Szybkie czytanie Gerharda Hornera oraz 1000 słów na minutę Iwony Krop. Na koniec młodzież obejrzała film Jak czytanie zmienia mózg
Efektem wspólnej pracy był plakat Zalety czytania i oczywiście wiedza, która zmieniła nasze podejście do czytania książek.