Warsztaty Relacje w grupie – „Ubierz mnie” w reż. Małgorzaty Goliszewskiej odbyły się 13 listopada 2015 r. w Pracowni Filmoteki Szkolnej w II LO na zajęciach z wychowawcą klasy I A i zajęciach MDKF „Iluzjon.

Zajęcia zorganizowano na bazie „Filmowych lekcji wychowawczych” - programu dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którego autorem jest Fundacja Generator. Partnerami przedsięwzięcia współfinansowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej są m. in. Narodowy Instytut Audiowizualny i Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ramach programu wychowawcy mogą korzystać z następujących filmów krótkometrażowych: „Def” w reż. Iana Clarka, „Dzieci dzwonią” w reż. Andrzeja Mańkowskiego, „Kibic” w reż. Bena Adlera, „Noah” w reż. Waltera Woodmana, „Nuggets” w reż. Andreasa Hykade oraz „Ubierz mnie” w reż. Małgorzaty Goliszewskiej. Program został udostępniony m. in. nauczycielom w ramach internetowego kursu dla zaawansowanych Filmoteka Szkolna. Akcja! Zadaniem nauczycieli było przeprowadzenie lekcji wg wybranego scenariusza dołączonego do Modułu I kursu. Warsztaty Relacje w grupie, prowadzone przez Ewę Magdziarz wychowawcę klasy I A, zrealizowane zostały wg scenariusza przygotowanego przez psychologa Dawida Bałutowskiego. Film „Ubierz mnie” był punktem wyjścia do dyskusji na temat budowania relacji w klasie pierwszej a także do rozmowy na wiele ważnych tematów dotyczących m. in. samooceny, kształtowania obrazu siebie, akceptacji i odrzucenia, komunikacji w rodzinie, w grupie przyjaciół i kolegów, oceniania i wyrażania opinii. Po obejrzeniu filmu Małgorzaty Goliszewskiej uczestnicy zajęć rozmawiali m. in. o emocjach przeżywanych w trakcie projekcji, o bohaterce ocenianej i krytykowanej przez rodzinę i znajomych. Uczniowie mówili, jak bohaterka filmu reagowała na oceny innych, jak oni na nie reagują i jakie są konsekwencje tych reakcji. Dyskutowali na temat wpływu krytykowania, oceniania na budowanie i utrzymywanie ważnych relacji. Uczestnicy warsztatów, wykorzystując karty pracy, ćwiczyli zamianę ocen na opinie a także technikę zwaną FUO, czyli komunikat Ja. Uczniowie pracowali w zespołach nad wskazaniem podobieństw i różnic dotyczących osób z grupy, następnie prezentowali efekty swojej pracy. Podsumowaniem warsztatu była ankieta. Uczestnicy pisali w nich, że na zajęciach nauczyli się, aby nie oceniać ludzi zbyt pochopnie; pomimo wspólnych cech nikt nie jest taki sam; trzeba najpierw posłuchać drugiego człowieka, nie należy narzucać swojego zdania; należy starać się zrozumieć problemy innych. Warto wymienić także niektóre refleksje zapamiętane z warsztatów: doceniam rodziców; najważniejsze to akceptować siebie, zwracać uwagę na to, co mówimy i w jaki sposób; krytykowanie może źle wpływać na kontakty międzyludzkie; ocena a opinia to dwie różne rzeczy, ocena może urazić. Uczniowie wymieniali również działania, jakie zamierzają podjąć po zakończeniu warsztatów: będę wyrażać opinie, a nie oceniać; będę więcej słuchać ludzi i starać się ich rozumieć, będę pracować nad sobą. Powyższe uwagi świadczą o tym, że warsztaty były dla uczniów ważną lekcją dotyczącą budowania i utrzymywania relacji w rodzinie, w grupie rówieśników a także w środowisku szkolnym.
Ewa Magdziarz
lokalny lider Filmoteki Szkolnej
opiekun MDKF „Iluzjon”