-
-
2876
-
Autor: Ewa Żelazko
W II LO im. C. K. Norwida w Krasnymstawie od początku istnienia szkoły prowadzone są zajęcia pozalekcyjne skierowane do uczniów zainteresowanych nauką programowania. Ostatnio, w związku z wprowadzeniem już w szkole podstawowej nauki kodowania do programu szkolnego, wielu rodziców i uczniów zaczęło się tym tematem interesować na niższych niż ponadgimnazjalny etapach nauki. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom postanowiliśmy w roku szkolnym 2017/18 zaproponować bezpłatne zajęcia z programowania uczniom gimnazjów i szkół podstawowych powiatu krasnostawskiego.
Od października 2017 r. w II LO prowadzone są dodatkowe zajęcia z programowania i podstaw budowy robotów opartych o Arduino. Uczestniczą w nich uczniowie z następujących szkół: Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1, Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 i Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 z Krasnegostawu, Publicznej Szkoły Podstawowej z Siennicy Różanej oraz Publicznej Szkoły Podstawowej z Orłowa Drewnianego. Ze względu na duże zainteresowanie zajęcia odbywają się w dwóch grupach.
Grupa I to uczniowie, którzy nie mieli styczności z programowaniem. Naukę rozpoczęto od prostych skryptów w środowisku Scratch (S4A). Scratch pozwala na całkowicie naturalne i intuicyjne wejście do „świata programowania”, który jak się okazało nie jest taki trudny i niezrozumiały. Po kilku godzinach zajęć już samodzielnie radzili sobie z prostymi projektami, a działające „roboty” sprawiały każdemu programiście wiele satysfakcji. Po zrozumieniu i opanowaniu podstaw oraz „oswojeniu się” z algorytmicznym rozwiązywaniem problemów, zaczęli naukę programowania w wewnętrznym języku Arduino wzorowanym na języku C/C++.
Grupę II stanowią uczniowie, którzy swoje pierwsze kroki w programowaniu mają już za sobą. Na zajęciach poznają również podstawy elektroniki, jako wstępu do samodzielnego budowania robotów z typowych podzespołów.
W drugim semestrze uczestnicy zajęć zmierzą się z poważnym wyzwaniem zaprogramowania samobieżnych robotów. Tu będzie ważne nie tylko samo poruszanie się pojazdów, ale także „inteligencja”, z jaką wykonają zlecone zadania. Jest to szerokie pole do wyzwolenia kreatywności młodych programistów.
Życzymy im, aby nadal z takim entuzjazmem uczestniczyli w zajęciach, a rozwiązywanie problemów stanowiło dobrą zabawę.
Zajęcia przygotował i prowadzi nauczyciel informatyki z II LO im. C. K. Norwida - Andrzej Ziarko.