×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/norwidlks/domains/norwidkrasnystaw.pl/public_html/images/galerie/GALERIE_2016/filmowe_lekcje_wych
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/galerie/GALERIE_2016/filmowe_lekcje_wych

Warsztaty Relacje w grupie – „Ubierz mnie” w reż. Małgorzaty Goliszewskiej odbyły się 13 listopada 2015 r. w Pracowni Filmoteki Szkolnej w II LO na zajęciach z wychowawcą klasy I A i zajęciach MDKF „Iluzjon.

Zajęcia zorganizowano na bazie „Filmowych lekcji wychowawczych” - programu dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którego autorem jest Fundacja Generator. Partnerami przedsięwzięcia współfinansowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej są m. in. Narodowy Instytut Audiowizualny i Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ramach programu wychowawcy mogą korzystać z następujących filmów krótkometrażowych: „Def” w reż. Iana Clarka, „Dzieci dzwonią” w reż. Andrzeja Mańkowskiego, „Kibic” w reż. Bena Adlera, „Noah” w reż. Waltera Woodmana, „Nuggets” w reż. Andreasa Hykade oraz „Ubierz mnie” w reż. Małgorzaty Goliszewskiej. Program został udostępniony m. in. nauczycielom w ramach internetowego kursu dla zaawansowanych Filmoteka Szkolna. Akcja! Zadaniem nauczycieli było przeprowadzenie lekcji wg wybranego scenariusza dołączonego do Modułu I kursu. Warsztaty Relacje w grupie, prowadzone przez Ewę Magdziarz wychowawcę klasy I A, zrealizowane zostały wg scenariusza przygotowanego przez psychologa Dawida Bałutowskiego. Film „Ubierz mnie” był punktem wyjścia do dyskusji na temat budowania relacji w klasie pierwszej a także do rozmowy na wiele ważnych tematów dotyczących m. in. samooceny, kształtowania obrazu siebie, akceptacji i odrzucenia, komunikacji w rodzinie, w grupie przyjaciół i kolegów, oceniania i wyrażania opinii. Po obejrzeniu filmu Małgorzaty Goliszewskiej uczestnicy zajęć rozmawiali m. in. o emocjach przeżywanych w trakcie projekcji, o bohaterce ocenianej i krytykowanej przez rodzinę i znajomych. Uczniowie mówili, jak bohaterka filmu reagowała na oceny innych, jak oni na nie reagują i jakie są konsekwencje tych reakcji. Dyskutowali na temat wpływu krytykowania, oceniania na budowanie i utrzymywanie ważnych relacji. Uczestnicy warsztatów, wykorzystując karty pracy, ćwiczyli zamianę ocen na opinie a także technikę zwaną FUO, czyli komunikat Ja. Uczniowie pracowali w zespołach nad wskazaniem podobieństw i różnic dotyczących osób z grupy, następnie prezentowali efekty swojej pracy. Podsumowaniem warsztatu była ankieta. Uczestnicy pisali w nich, że na zajęciach nauczyli się, aby nie oceniać ludzi zbyt pochopnie; pomimo wspólnych cech nikt nie jest taki sam; trzeba najpierw posłuchać drugiego człowieka, nie należy narzucać swojego zdania; należy starać się zrozumieć problemy innych. Warto wymienić także niektóre refleksje zapamiętane z warsztatów: doceniam rodziców; najważniejsze to akceptować siebie, zwracać uwagę na to, co mówimy i w jaki sposób; krytykowanie może źle wpływać na kontakty międzyludzkie; ocena a opinia to dwie różne rzeczy, ocena może urazić. Uczniowie wymieniali również działania, jakie zamierzają podjąć po zakończeniu warsztatów: będę wyrażać opinie, a nie oceniać; będę więcej słuchać ludzi i starać się ich rozumieć, będę pracować nad sobą. Powyższe uwagi świadczą o tym, że warsztaty były dla uczniów ważną lekcją dotyczącą budowania i utrzymywania relacji w rodzinie, w grupie rówieśników a także w środowisku szkolnym.
Ewa Magdziarz
lokalny lider Filmoteki Szkolnej
opiekun MDKF „Iluzjon”
{gallery}GALERIE_2016/filmowe_lekcje_wych{/gallery}